Cultuur- en techniekeducatie voor het onderwijs in Zoetermeer

Inspiratiebijeenkomst Kunst, onderwijs en techniek

 

Datum: maandag 10 juni 2024
Locatie: Bibliotheek Forum Zoetermeer
Tijd: 16.30 - 19.45  uur

Woorden in kunst

Maandag 10 juni 2024 vindt voor alle cultuurcoördinatoren, leerkrachten en directies van het primair onderwijs in Zoetermeer de jaarlijkse inspiratiebijeenkomst plaats. Dit jaar is de locatie Bibliotheek Forum Zoetermeer. Voor deze inspirerende avond hebben de Zoetermeerse culturele instellingen CKC & partners, kunstgarage Franx, de Bibliotheek en het Stadstheater Zoetermeer een mooi en verrassend programma samengesteld waarbij  kunst- en techniekonderwijs centraal staan. Niet alleen word je getrakteerd op een lekker hapje en drankje, ook is er een boeiende lezing van kinderboekenschrijver en theatermaker Simon van der Geest en  kan je kiezen uit diverse creatieve workshops.  

Wil je er ook bij zijn? 
Geef je zo snel mogelijk maar uiterlijk maandag 3 juni op via deze link.

Hieronder lees je alvast alle informatie over het programma en de workshops. De keuze voor de workshop maak je op de avond zelf.

Het programma ziet er als volgt uit: 

16.30 – 16.50 uur – Inloop en drankje Max Café
16.50 – 17.00 uur – Welkom door Bibliotheek Zoetermeer en Cultuur en Techniek op school
17.00 – 17.50 uur – Lezing door kinderboekenauteur en theatermaker Simon van der Geest
17.50 – 18.35 uur – Eten + Simon van der Geest signeert
18.40 – 19.30 uur – Workshops
19.30 – 19.45 uur – Gezamenlijke afsluiting


Openingslezing over de kruisbestuiving tussen leesbevordering en cultuureducatie
Door Simon van der Geest
Simon van der Geest is onder andere bekend van zijn boeken Dissus (Gouden Griffel 2011), Spinder (Gouden griffel 2013), Per ongelukt (Kinderboekenweekgeschenk 2015), Het werkstuk en Hart van Staal. Naast schrijver en dichter is Simon ook theatermaker en schrijft hij toneelstukken zoals Het geheim van Simon, Woeste stilte en Zapp Mattheus


Workshop 1  - Tussen lezen en denken en praten: poëzie gesprekken met VTS (Visual Thinking Strategies)
Door Verolique Jacobse
Verolique is zelfstandig ondernemer en specialist in het trainen en coachen van leerkrachten primair onderwijs en educatiemedewerkers in het culturele veld.
VTS is een beproefde leermethode om open en zonder oordeel te waarnemen, onderzoeken, luisteren naar- en voortbouwen op elkaar door te kijken naar kunstwerken. Poëzie lezen moeilijk? Ook poëzie is heel geschikt voor VTS. In een groep is een gedicht ‘beleven’ immers veel makkelijker dan alleen. Én heel bevredigend om te doen. Gedichten zijn multi-interpretabel en je referentiekader bepaalt mede hoe je een gedicht leest. De VTS methodiek zorgt ervoor dat er heel veel meer gebeurt dan alleen cognitieve activiteiten. In deze workshop krijg je handvatten om een kort en open gesprek te voeren volgens een vaste structuur en sta je in de startblokken om met leerlingen naar poëzie te kijken en poëzie te lezen en daar met een open en waardevrije houding over te praten.


Workshop 2  - Schaduwkunst 
Door Lotte Verweij
Lotte geeft verrassende kunstlessen en workshops op scholen, festivals en in musea. In al haar werk is de betekenis van beeldtaal een belangrijk terugkomend thema  Want waarom leren we in de huidige beeldcultuur wel tekst verklaren maar niet beeldlezen?
In deze workshop gaan beeldende kunst en techniek hand in hand. We onderzoeken hoe je met licht en donker een eigen schaduwkunstwerk maakt. Een schaduw zorgt voor een magisch effect: het vervormt, verrast, maakt vormen groter of kleiner. Maar kunnen we de schaduwen ook naar onze eigen hand zetten? In deze workshop experimenteer je zelf met de techniek. Ook krijg je heldere tips mee om je klas eenvoudig om te kunnen toveren tot een schaduwmuseum. 


Workshop 3  - Toneelschrijven 
Door Simon van der Geest 
Simon merkt in zijn ervaring als theaterdocent en schoolschrijver in de klas dat toneelschrijven een hele leuke en dynamische manier is om met taal en theater aan de slag te gaan. Toneelspelen, samenwerken, fantaseren en je fantasie vormgeven in woorden en spel; toneelschrijven heeft het allemaal.
Zelf verzonnen verhalen op papier zetten is leuk. Maar het is nog leuker als die ook tot leven komen op de spelvloer! Met praktische tips en oefeningen ga je aan de slag met het schrijven van dialogen. Hoe zorg je dat een dialoog spannend of verrassend wordt? En hoe laat je zo'n scène daarna door de leerlingen spelen?


Workshop 4  - Hoe kom ik tot dans? 
Door Riccardo Sbrighi
Riccardo is een Italiaanse danser die al 16 jaar in Nederland werkt en woont. Hij is vaste danser en docent bij Lonneke van Leth Dans. Hij geeft met veel plezier en geduld workshops en lessen aan kinderen. 

In deze workshop ervaar je hoe je zelf aan de slag kunt met dans, zonder dansdocent te zijn. Hoe je dans in de klas kunt introduceren en leuk maakt. Dans zit in alle dagelijkse handelingen, alleen zijn wij er ons niet van bewust. Van douchen en koken tot autorijden en boodschappen doen, je ziet dat je makkelijker dan je denkt tot dansbewegingen kunt komen, deze kunt uitvergroten en op muziek kunt zetten. Door het toepassen van herhalingen en door de bewegingen in verschillende formaties uit te voeren, maak je dans. Er zal in de workshop aandacht zijn voor dagelijkse bewegingen en emoticons. Je ervaart hoe Riccardo met deze uitgangspunten een choreografie maakt en aanleert. 


Kinderboekenwinkel Silvester is de hele bijeenkomst aanwezig met een aanbod van mooie, actuele titels. Tijdens het eten is er de gelegenheid een boek van onze gastauteur aan te schaffen en te laten signeren. 


Graag tot 10 juni!